Nyheter 2012
Diverse oversikter
Her finner du innholdsfortegnelse for Gamle Modum fra 1986 til og med 2012.
Det er svært nyttig for de som søker etter spesiell informasjon.
I tillegg er det en oversikt over alle møter og arrangementer i historielaget 1977-2012.

Julemøtet tirsdag 4. des. 2012 på Folkvang
Grøt, kaffe og kaker, sang og musikk fikk vi.
Musikkprogrammet var ved John Ole Morken og Lajla Renate Buer.
Vi sang oss gjennom årsmeldingen 2012 diktet av Randi Skyllingstad.

Musikk og musikere i Modum
Dette fortalte (og spilte) Svein Elling Nordalen om på Folkvang 6. november (2012). Svein spilte sammen med Ståle og Olav. Svein spilte på ikke mindre fem forskjellige trekkspill. Se referat!

Kollektivtrafikk i vårt område
Møtet på Folkvang 2. oktober. Øivin Moen fra Hokksund fortalte om utviklingen av kollektivtrafikk i Drammensområdet og Midtfylket. Les pressemeldingen!

Slektsforskning ved hjelp av data
Møtet var på Folkvang 4. september (2012). Hilde Wedde viste oss hvordan man kan drive slektsforskning ved hjelp av datamaskinen. Vi fikk mange nyttige tips.
Innmelding kan gjøres på www.disnorge.no. Her kan du finne flere kilder for slektsforskning i Norge.
Dette var pressemeldingen.

Høstsesongen 2012 startet med vandring på Tangen
Tirsdag 21. august var det vandring på Tangen. Bjørn Hovde som vokste opp på Tangen, var guide. Les referatet!
Det var mange som møtte Hovde på Tangen denne dagen. På det andre bildet ser vi også Hovde. (Klikk på bildene for å få full størrelse.)

Folksomt på tangen Tangen 1940

Dette var pressemeldingen!

Statsarkivet i Kongsberg
vil til høsten satse på et nytt opplegg på lesesalen. De har åpent alle hverdager men bare en lørdag i måneden. Men på lørdagene stiller de med godt bemannet og aktiv lesesal. Les e-posten fra Ingvild Aarøe Tønnesen!

Tettstedvandring i Østre Åmot
Tirsdag 5. juni møttes vi ved Ekenbygget kl. 18:00. Det ble ikke lengre vandring enn fra Ekenbygget til Åmot kirke, men Per Ole Buxrud fortalte oss mye om Østre Åmot. I kirken kunne vi drikke kaffe og spise vafler mens Per Ole tok oss med på enda flere "vandringer". I kirken sang vi også en sang av Margit Hermandsen om Åmot.
I Gamle Modum, årsskrift for Modum Historielag 2011, har Per Ole skrevet det han snakket om.

Klikk på bildet!

Dette var pressemeldingen!

8. mai markering på Heggen og på Folkvang
På Heggen var markeringen kl. 17:30 og på Folkvang kl. 19:00 (2012).
Se pressemelding!
Talen ved Heggen-bautaen var ved leder i Modum forsvarforening, Jan Erik Nilsen.
På Folkvang hadde Cato Guhnfeldt mye interessant å fortelle om det som skjedde på og rundt Fornebu den 9. april 1940. Han viste mange bilder fra dramaet den dagen.

Moinger i den nordamerikanske borgerkrigen
Dette temaet var på møtet tirsdag 6. mars (2012). Torbjørn Greipsland var foredragsholder. Les pressemeldingen og referat fra møtet!

Årsmøte mm.
Årsmøtet ble holdt tirsdag 7. februar 2012 på Folkvang. Kveldens foredrag handlet om skiflygingas historie fortalt av Arne Kr. Hovde. Det er et meget aktuelt tema i vinter! Her er referat fra foredraget.
Klikk på linken OM LAGET. Der finner du årsmelding for året 2011 og tillitsvalgte i 2012.
På linken AKTIVITETER finner du årsplanen for 2012.